Dit zijn de 20 finalisten van de Fair Future Challenge

(op alfabetische volgorde) 

Download hier de Top 20 (PDF)

BFF Honey

BFF Honey - Bees Feed Families - helpt niet alleen de bijen en biodiversiteit, maar ook imkers en hun familie in landen als Oekraïne. Door kennis over te dragen en door te investeren in bijenkasten en apparatuur voor bijvoorbeeld de honingoogst, helpen we de imkers om duurzame bedrijven op te bouwen. BFF is ‘powered by’ Bijenbaas. Bij Bijenbaas staat duurzaamheid, in de breedste zin van het woord, hoog in het vaandel.

Neem een kijkje op de website

Boonzaak

Boonzaak brengt biodiversiteit terug op het bord en laat je proeven hoe lekker lokale bonen zijn. Te beginnen met tempeh van bedreigde boonsoorten. Via de korte keten ontsluit Boonzaak zo gezonde plantaardige eiwitten voor iedereen. Goed voor bodem, boer, en buik.

Neem een kijkje op de website

CIRCULR.

CIRCULR. heeft een ambitieus doel: de sportwereld 100% circulair en klimaatneutraal maken! Via het in 2024 gelanceerde landelijke ClubHub-inzamelinitiatief kunnen Nederlandse sportverenigingen en hun leden versleten sportkleding en -materialen inleveren. Deze worden gratis opgehaald en gerecycled tot grondstoffen voor nieuwe, sportieve producten. Zo wordt verspilling van jaarlijks miljoenen kilo’s aan sportmaterialen via het restafval tegengegaan, het gebruik van nieuwe grondstoffen beperkt en de impact van sport op het milieu verkleind!

Neem een kijkje op de website

Cooloo

Jaarlijks belanden er in de EU 11 miljard kilogram meubels op de afvalberg en genereert de leerindustrie wereldwijd 5 miljard kilogram afval. Om dit soort verspilling tegen te gaan heeft Cooloo Endless Life® ontwikkeld. Een technologie die het creëren en renoveren van stofferingen, meubels en hele interieurs mogelijk maakt. Dit gebeurt middels het recycelen van lokale afvalstromen zoals leer, kurk en jeans die worden omgezet in mooie en comfortabele oppervlaktes in elke vorm of maat.

Neem een kijkje op de website

Floral Nectar for Honeys

Floral Nectar for Honeys is geen honing afgenomen van de honingbij, maar een gouden nectar gemaakt door mensenhanden ter ondersteuning van de bestuivers en hun waardevolle bijdrage aan een bloeiend ecosysteem. Het is een 100% plantaardig product dat het immuunsysteem zachtjes ondersteunt en de smaakpapillen verrijkt. Geniet ervan in een warme kruidenthee of gewoon zo van de lepel.

Neem een kijkje op de website

Food for Skin

Less is more! Food for Skin biedt een complete en kwalitatieve skincare routine voor iedereen met slechts 3 producten. Met alleen maar natuurlijke en herkenbare ingrediënten, deels verkregen uit rest- en bijstromen uit de voedselindustrie. Skincare die je zou kunnen eten dus! Opgericht door twee zussen met een missie om goede producten te ontwikkelen die zorgen voor mens én de natuur.  Maximale huidresultaten, minimale impact op de aarde. It’s all good!

Neem een kijkje op de website

Goodoo

Bij Goodoo draait alles om genieten met impact. Ons 100% plantaardige ijs combineert verrassende smaken met duurzaamheid, voor een positieve bijdrage aan mens, dier en planeet. Samen bouwen we aan een toekomst waarin heerlijk en verantwoord perfect samengaan.

Neem een kijkje op de website

Jafix.com

Jafix is het eerste en enige reparatieplatform van Nederland. We verlagen reparatiedrempels en maken repareren makkelijker door consumenten te ondersteunen in hun reparatie-journey: van probleem tot oplossing. We stimuleren repareren en bieden concrete hulp met handleidingen of door de weg te wijzen naar een reparateur. Reparateurs bieden we tools voor eenvoudige online aanwezigheid en vindbaarheid. Retailers betrekken we met onze SaaS-oplossing. Door de reikwijdte van ons online platform is de potentiële impact op duurzaamheid groot.

Neem een kijkje op de website

La La Fete

La La Fete combineert duurzaamheid, innovatie en sociale impact in een uniek product geïnspireerd op de Japanse Furoshiki-traditie. Geproduceerd in Nederland onder eerlijke omstandigheden, dragen we bij aan werkgelegenheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Of het nu gaat om interieurstyling, modeaccessoires of cadeauverpakkingen, La La Fete maakt elk moment bijzonder. Met de missie om 1 miljoen cadeaus duurzaam te verpakken, willen we verspilling verminderen en de wereld een beetje mooier maken.

Neem een kijkje op de website

Mayoneur

Nostalgie, kwaliteit en duurzaamheid zijn kernwaarden die Mayoneur koestert. We begrijpen dat mensen verlangen naar de rijke smaken van vroeger, maar tegelijkertijd bewuste keuzes willen maken voor een betere wereld. Door gebruik te maken verrassende smaken en reststromen bieden we een unieke combinatie van smaak, nostalgie en duurzaamheid.

Neem een kijkje op de website

MENDED

MENDED bestaat “to build a better way to keep clothes in play”. Wij zijn de enige reparatieservice die niet bekend staat om het repareren van kleding. Wij helpen merken en retailers om sterke klantrelaties op te bouwen met een compleet end-to-end platform dat premium reparatie services combineert met slimme tools voor klantbetrokkenheid en data-inzichten. Door elke reparatie te benutten als strategisch moment, zorgen we voor 2.3x hogere CLV, 12+ miljoen PR impressies en unieke klant- en productdata.

Neem een kijkje op de website

Monkeys by the Sea

Monkeys by the Sea maakt heerlijke, plantaardige alternatieven geinspireerd door vis. Met de speelse nieuwsgierigheid van apen aan zee creëren wij gezonde, duurzame producten met lokale en circulaire ingredienten. Producten zoals onze Wave Rider; die jong & oud verrast en bijdraagt aan een betere toekomst. Onze missie is simpel: mensen laten genieten van geweldige smaken van land & zee, terwijl we samen de oceaan beschermen.  Dit is een uitnodiging om jouw innerlijke aap te omarmen!

Neem een kijkje op de website

No Waste Army

In Nederland verspillen we jaarlijks 2 miljard kilo voedsel. Bij No Waste Army redden we afgekeurde groenten en fruit bij de boer, vaak om cosmetische redenen, en verwerken deze tot houdbare producten in onze No Waste Army box. Ons doel: voedselverspilling stoppen en de voedselketen veranderen. Daarnaast doneerden we al honderden duizenden kilo’s aan de Voedselbank, betaald door bedrijven en particulieren. Zo geven we voedsel waarde terug en maken we samen impact.

Neem een kijkje op de website

NoWa

E-waste is de snelst groeiende afvalstroom ter wereld. Wist je dat slechts 20% wordt gerecycled? Ook liggen er alleen al in Nederland miljoenen oude telefoons te verstoffen in lades. En dat terwijl onze grondstoffen ondertussen steeds schaarser worden... Daarom is het onze missie om deze oude telefoons in te zamelen en er iets moois van te maken. Alleen zo kunnen we waardevolle grondstoffen hergebruiken – zoals het goud en zilver dat verborgen zit in je oude telefoon.

Neem een kijkje op de website

Reflower

Reflower verandert de bloemenmarkt met een innovatief circulair concept: de duurzame bloemenbieb. Via een abonnementssysteem lenen particulieren en bedrijven natuurgetrouwe kunstbloemen in een leuke vaas. Deze blijvende bloemen rouleren tussen de members, waardoor ze samen minder verse bloemen kopen en minder afval weggooien. Een succesvol voorbeeld van de verschuiving van bezit naar gebruik met een vrolijk product. Beeldige blijvende bloemen die bijdragen aan de gedragsverandering naar een circulaire economie. Reduce. Re-use. Reflower.

Neem een kijkje op de website

RETULP

Retulp fabriceert en levert een breed assortiment herbruikbare drinkflessen, koffiebekers en lunchware. Handige en stijlvolle producten waar je graag mee gezien wil worden. Retulp is een duurzame Social Enterprise en in 2015 opgericht en heeft sindsdien gemiddeld 54% van haar winst gedoneerd aan goede doelen en de overige 46% vrijwel geheel besteed aan nieuwe initiatieven om afval te voorkomen. Voor 2025 hebben we onszelf een doel gesteld: per jaar 25 miljoen plastic wegwerpflesjes vermijden en 25 miljoen liter drinkwater doneren aan mensen die het nodig hebben.

Neem een kijkje op de website

Roze Bunker

De fruitslagers van Roze Bunker denken enkel in oplossingen. Want waarom zou je onnodig aangelengde frisdrank vervoeren, als het beste water gewoon uit de kraan komt? Je haalt uit één fles siroop een heel krat frisdrank! Of je favoriete mocktail. Draag met elke slok bij aan biodiversiteit, korte ketens en circulaire productie. Voor de Wilde IJsthee zaaien we biodiversiteit, Dhr. Peer maakt minimale kilometers en elk deel van de citroen gaat in de Citrus Movement.

Neem een kijkje op de website

The Lekker Company

The Lekker Company is de positieve veranderaar in de verzorgingsindustrie. Met hun vrolijke deodorant potjes en sticks vallen ze op tussen de gevestigde orde aan deodorant-merken. Naast een duurzaam en natuurlijk alternatief bieden ze een merk waar je blij van wordt. Hun slogan is dan ook: feels lekker, works like a tierelier.

Neem een kijkje op de website

Ubed

Ubed maakt matrassen zonder schuim, maar mét 3D polyester. Zo slaap je altijd met een bewezen, optimale temperatuur. Op een super hygiënisch matras dat ontworpen is om langer mee te gaan. Ieder onderdeel is namelijk ventilerend, wasbaar en te vervangen voor levensduurverlenging. Daarna 100% recyclebaar. De volgende stap? Een matras met actieve verkoeling en verwarming in verschillende zones. Maak eenvoudig een slaap- en temperatuurschema in de app en verbeter dagelijks je slaap!

Neem een kijkje op de website

Witlof Skincare

Witlof Skincare is 100% natuurlijke, vegan en microplasticvrije huidverzorging voor een gezonde en stralende huid. Breng je natural beauty naar buiten met Witlof Skincare, de compacte range van schone, gezonde producten met de beste hoogwaardige ingrediënten. Bedacht, ontwikkeld en gemaakt in Nederland, voor een effectieve verzorging, én een heerlijke geur. With love brengen wij het beste in jou naar buiten. Met liefde voor je huid en de natuur!

Neem een kijkje op de website

Vragen? Zoek hier je antwoord!

Welke Criteria gelden er om mee te kunnen doen?
  • Je verkoopt een product of dienst bestemd voor consumenten (B2C of B2B2C)
  • Je product of dienst is duurzaam (liefst regeneratief geproduceerd) en/of maakt sociale impact
  • Je product of dienst is bruikbaar voor een breed publiek
  • Je product of dienst is innovatief
  • Je hebt op 23 januari ‘25 een concreet product/dienst of sample/prototype om aan de jury te laten zien 
  • Je bedrijf is een rechtspersoon (BV., Coöperatie, Stichting of Vereniging) of kan dat worden vóór 13 augustus 2025
  • Je bedrijf is geregistreerd in Nederland en heeft een Nederlandse afzetmarkt
  • Je bedrijf genereert omzet, met een maximum van €3 miljoen per jaar (2023)
  • Je bedrijf heeft sinds 16 oktober 2023 géén financiering ontvangen van, en géén lopende contractrelatie (anders dan als leverancier) met Stichting DOEN, DOEN Participaties, VriendenLoterijFonds, Postcode Loterij Buurtfonds, de Nationale Postcode Loterij en/of de VriendenLoterij
  • Je gaat akkoord met de Fair Future Challenge Voorwaarden
Wie mag meedoen aan de Fair Future Challenge?

Ondernemers met een duurzaam of sociaal product of dienst voor consumenten, die in de startup- of scale-up fase zitten. Bekijk alle Criteria in de Uitleg van de Challenge.

Wat betekent ‘duurzaam’?

Duurzaam betekent dat je product of dienst goed is voor het milieu, bijvoorbeeld door hernieuwbare materialen te gebruiken, te recyclen, of energie te besparen.

Wat is een ‘sociaal’ product of dienst?

Dit zijn producten of diensten die helpen bij sociale gelijkheid, goede arbeidsomstandigheden, of gemeenschappen ondersteunen.

Moet mijn product/dienst zowel duurzaam als sociaal zijn of is één van beide genoeg?

Hoe meer positieve impact je maakt of wil maken, hoe beter, maar je kunt ook meedoen als je product of dienst alleen duurzaam of alleen sociaal is.

Hoe wordt de winnaar gekozen?

Na 3 december 2024, als de aanmelding sluit, kiest de organisatie 20 finalisten: de Top 20. Op 27 januari wordt deze Top 20 geïnterviewd door Stichting DOEN en beoordeeld door de Jury. Op 13 februari 2025 worden tijdens de Product Fair de 5 winnaars bekendgemaakt.

Wat kost het om mee te doen?

Deelname is gratis.

Wat gebeurt er als ik in de Top 20 kom?

Gefeliciteerd! Je hoort dit uiterlijk op 21 januari. Je wordt dan uitgenodigd voor een online selectiegesprek op 27 januari en voor de fysieke Product Fair op 13 februari 2025 in Amsterdam. Bovendien maak je kans om een van de vijf winnaars van €100.000,- te worden.

Wat is de Product Fair?

Dit is een speciaal evenement in Amsterdam waar je je product kunt laten zien aan de juryleden, inkopers en andere relevante mensen uit de retailwereld. Aan het eind van de Product Fair worden de vijf winnaars bekendgemaakt.

Mag ik meedoen als ik al investeringen heb ontvangen?

Ja, dat mag, zolang je product of dienst voldoet aan de Fair Future Challenge. En zolang je bedrijf sinds 16 oktober 2023 géén financiering ontvangen heeft van, en géén lopende contractrelatie (anders dan als leverancier) heeft met Stichting DOEN, DOEN Participaties, VriendenLoterijFonds, Postcode Loterij Buurtfonds, de Nationale Postcode Loterij en/of de VriendenLoterij.

Zijn er voorwaarden aan de geldprijs verbonden?

Nee, de €100.000 mag je vrij besteden om je bedrijf verder te laten groeien.

Krijgen alleen de winnaars steun van Stichting DOEN?

Nee, ook als je niet wint, kan Stichting DOEN jouw inzending bekijken en je mogelijk verder ondersteunen.

Hoe kan ik me aanmelden?

Aanmelden kan helaas niet meer, de inschrijfperiode voor de editie 2024-2025 heeft inmiddels de deadline van 3 december 2024, 17:00 bereikt. Let op: een succesvolle aanmelding (om in aanmerking te komen voor de prijzen) bestaat uit twee rondes: als je aan de Criteria-check in Ronde 1 voldoet, is je aanmelding pas compleet als je ook het formulier van Ronde 2 compleet hebt ingevuld.

Wat doet Stichting DOEN?

Stichting DOEN is het fonds van de Postcode Loterij en VriendenLoterij en financiert vernieuwende initiatieven van duurzame, sociale en creatieve voorlopers en geeft deze een vliegende start. Zo kunnen zij anderen inspireren en laten zien dat verandering mogelijk is. Stichting DOEN verleent financiële steun (subsidies, leningen en investeringskapitaaal), verbindt de voorlopers die zij steunt en biedt hen een communicatieplatform voor een relevant publiek. Bezoek www.doen.nl voor meer informatie.

Wat is Impact Hub?

Impact Hub Amsterdam, partner van de Fair Future Challenge, begeleidt bedrijven bij het ontwikkelen van duurzame innovaties. Ze helpen grote en kleine organisaties met het verduurzamen van producten, processen en bedrijfsmodellen via open innovatie, gerichte programma’s en een wereldwijd netwerk van start-ups en experts. Impact Hub Amsterdam zet zich in om de Fair Future Challenge mede vorm te geven en de beste deelnemers te vinden.

Waarom moet ik een account aanmaken bij Starthubs?

Bij deelname aan de Fair Future Challenge moet je een account aanmaken bij Starthubs omdat dit platform ons helpt om het proces efficiënt te organiseren. Met een account kun je eenvoudig je inzending indienen en je voortgang bijhouden. Bovendien zorgt het ervoor dat jouw gegevens veilig worden opgeslagen en beheerd, en dat je updates en belangrijke informatie rondom de challenge ontvangt.

Contact

Heb je vragen over deze challenge die je niet in de FAQ hebt kunnen terugvinden? Vul dan het formulier in, dan komen we snel bij je terug! Voor overige vragen die niet gerelateerd zijn aan deze challenge verwijzen we je naar de website van Stichting DOEN.

Mediakit
Wil je de challenge delen op jouw kanalen? Maak dan gebruik van ons tekst- en beeldmateriaal.

Bekijk mediakit

Dit formulier wordt beschermd door reCAPTCHA. Het Privacybeleid en de Voorwaarden van Google zijn van toepassing.